Les activitats extraescolars – mitjans o objectius?

 

“España cuenta con un mayor número de horas lectivas que la mayoría de los países de la OCDE”. El numero de horas dedicadas a los deberes en casa, así como las clases extraescolares en academias privadas es muy superior al promedio OECD (Informe PISA 2012)

Les extraescolars – siguin individuals o col·lectives – representen un gran dilema per a pares i fill(e)s. Hem de reconèixer que la principal raó de les activitats extraescolars  son els horaris laborals dels pares i la família mononuclear migratòria que caracteritza la nostra societat. En altres paraules, tenir els nens ocupats i vigilats fins que els pares surten de la feina. I si aquesta estona la ocupen d’una manera “productiva”, molt millor per justificar els temps que els nens inverteixen i per amortitzar els costos econòmics.

Les extraescolars, en la seva majoria, se solen dividir entre llengua, matemàtiques, repàs general i esports. Entre escola i extraescolars, els nens i les nenes passen fins a deu hores en espais institucionalitzats, realitzant la major part del temps activitats preestablertes i dirigides. Això en una època de la seva vida en la que s’estan desenvolupant com a persones, i en la que necessiten experimentar i explorar lliurement per descobrir i potenciar els seus dons i les seves capacitats.

Hi ha nens que s’ho passen be amb les extraescolars, però fins i tot aquests es cansen i  reclamen el seu dret de no fer res, o de passar la tarda al parc jugant, trepant, o observant els bitxos …

actividades extraescolares

 

Tot i les limitacions horàries que tenen la majoria de mares i pares, amb una mica de creativitat es poden trobar solucions que tinguin en compte aquestes necessitats. Fer torns per estar al parc amb dos o tres nens podria ser una opció per donar cobertura els dies que el nen se sent massa cansat per anar a l’activitat extraescolar que li toca.

Les empreses que organitzen les extraescolars i els professionals que les realitzen també podrien cooperar i proposar activitats més lúdiques, aprofitar els interessos dels alumnes per dur a terme la seva classe de llengua per exemple, organitzar jornades a l’aire lliure, aprofitant l’entorn per realitzar els seus objectius i acordant estones de joc lliure. Afortunadament, hi ha professionals creatius i respectuosos amb els ritmes i les necessitats dels nens.

Apuntar als nens a activitats menys acadèmiques, i més orientades cap a l’expressió emocional i corporal també és una opció pels pares. Per sort, darrerament les sinergies generen nous tipus d’activitats extraescolars, com les artístiques (més enllà de l’estudi d’un instrument musical), cap a l’exploració i expressió del mon interior de la persona que s’està definint dia rere dia.

Cal recordar que el temps és el ben més preuat i que és irrepetible, no s’ho treguem als nostres petits.

En alguns llocs, les administracions locals col·laboren amb escoles i/o empreses per donar suport a activitats destinades a nens i infants fora de l’escola, i facilitar l’accés a famílies amb nivell econòmic  insuficient. I si aquestes activitats estan orientades cap al desenvolupament integral, tothom sortirà guanyant.

Famílies, professionals, empreses i institucions, tots junts fem comunitat!

 

veure també:

https://auratrifu.wordpress.com/2014/06/28/a-final-de-curso-un-deseo-para-el-proximo-que-las-aulas-sean-arboles-no-jaulas/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s