Sabona i l’educació per al consum sostenible

Els darrers anys han estat dedicats a l’exploració metodològica per entendre de quina manera els conceptes i eines del programa Sabona poden contribuir a la transformació social des de la co-investigació en l’àmbit de l’Educació per a la sostenibilitat.

Una recerca-investigació participativa duta a terme amb l’Escola de maternal i 1a ensenyança d’Ordino mostra com Sabona fomenta la inclusivitat, l’autonomia crítica interdependent i l’aprenentatge situat a través d’una metodologia dinàmica i participativa, perquè permet indagar de manera col·laborativa i dialògica amb grups heterogenis per a comprendre i buscar alternatives sobre com abordar problemes complexos. Així mateix, durant el procés de recerca-acció es va poder comprovar la utilitat de les eines Sabona per a transcendir tensions i limitacions, conciliar diversitat d’interessos, incloure veus minoritàries i crear oportunitats per a realitzar nivells més profunds de reflexió des dels quals portar la capacitat d’autonomia des del nivell més bàsic d’agència reproductora a la capacitat d’agència transformadora.

A més a més, les troballes de la recerca realitzada suggereixen que els conceptes i eines Sabona permeten realitzar experiències d’aprenentatge situat sanadores i empoderadores, perquè la capacitat transformadora de les persones es pot verificar a través de la seva escala de solucions.

“The fiever scheme”. Faldalen, S., Faldalen A.M., Faldalen, V., Thiholdt, L. (2011). Sabona. Searching for Good Solutions -Learning Solving Conflicts.  An Introduction to Conflict Handling and Social Relations at School. Transcend University Press.

Leave a comment